Regina legt uit: Hoe een loonwaarde meting onze schoonmaakhelden een werkplek op maat biedt

May 13, 2024

"De Loonkosten subsidie maakt een gezond tempo en extra en begeleiding mogelijk"

Indien een aanvraag in het doelgroepregister Banenafspraak is toegekend, mogen wij als werkgever aan de gemeente een loonkosten subsidie aanvragen. Op basis van de loonwaarde meting, onderzocht door een Arbeidsdeskundige van het UWV, wordt de subsidie berekend voor het in dienst nemen van de betreffende kandidaat. Hoe werkt dit precies en waar wordt de subsidie aan besteed? Regina, operationeel manager en jobcoach bij Proschoon, legt het uit!

Loonwaarde door kwaliteit, tempo en zelfstandigheid

De loonwaarde meting zegt iets over de mate van extra ondersteuning of tijd nodig welke een werknemer nodig heeft om zijn werk goed uit te voeren. Dit wordt vergeleken met de prestaties van een reguliere kracht. "Op basis van de drie factoren: kwaliteit, tempo en zelfstandigheid, wordt een berekening gemaakt van de loonwaarde van de kandidaat. Deze verhouding bepaalt de subsidie, welke wij gebruiken voor de extra begeleiding die nodig is bij deze persoon."

Toename kans op toetreden arbeidsmarkt

Met deze subsidie neemt de kans toe dat een persoon met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan krijgt. "Maar vooral ook een baan die bij de kandidaat past" vult Regina aan: "En waarin zij hun werk met aandacht en ruimte om te leren kunnen uitvoeren. De loonwaarde meting geeft ons ruimte om collega's de begeleiding en tijd te geven die zij nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren. " Zoals het UWV mooi omschrijft: De gedachte dat de werkgever enige tolerantie heeft ondersteund de arbeidsverhouding en zorgt voor rust en kalmte. Dit voorkomt dat iemand door hoge werkdruk uitvalt.

Loonwaarde bepaling

Voor de loonwaarde meting wordt de mentale en fysieke gesteldheid van betreffende kandidaat in acht genomen. Daarbij wordt de werkdag met de uit te voeren taken uitgebreid in kaart gebracht. Uren worden berekend voor het uitvoeren van deze taken in de werkdag. Hoe lang is de collega bezig om de verschillende acties uit te voeren, wat is de omvang hiervan, wat houden de werkzaamheden in? "Zoals bij de collega werkzaam op de basisschool: het schoonmaken van de Klaslokalen, gangen, kantoren en sanitair. Iedere ruimte kent zijn eigen dagtaken, zoals het legen van de prullenbakken, tafels schoonmaken vegen en bij vlekken moppen. Daarbij komen nog periodieke werkzaamheden, zoals het volledig stofzuigen en  dweilen van de vloer. Deze taken worden opgedeeld in de benodigde uren.

Het tempo wordt vergeleken met standaard van hoeveelheid vierkante meter schoongemaakt per uur. "Zo zag je bij een collega dat de kwaliteit - op een paar kleinigheidjes na - aan de norm voldoet, maar dat de werkzaamheden meer tijd nodig hebben door de behoefte aan begeleiding. Zijn loonwaarde kwam uit op zo'n 40 procent. De bepaling is juist niet om druk op te leggen, maar om de tijd beschikbaar te maken voor deze collega."

Het gaat ons om de mensen

Proschoon is een schoonmaakbedrijf, maar dan net even anders. De financiële winst die Proschoon maakt, is belangrijk. Want we moeten onze medewerkers en al het materiaal wel kunnen betalen. Maar de échte winst zit voor ons in de ontwikkeling van onze medewerkers. Wij vinden dat elk mens een kans op een echte baan verdient.

Lees meer over Proschoon en sociaal ondernemen

Terug naar alle nieuwsberichten